Com s'ha fet el treball?



Un bon dia, la coordinadora del treball ens va reunir a un  grup d'alumnes de 1r d'ESO. No sabíem què ens volia dir i estàvem una mica expectants.

Ens va explicar en què consistia el concurs "Si eres original, eres de libro". De fet, era una mica sacrificat perquè havíem de treballar a casa, després de les classes del matí, i també trobar-nos dues tardes a la setmana, però vam pensar que valia la pena l'esforç perquè aprendríem coses noves fora de l'horari escolar.

Després d'arreglar tots els apartats més formals (permís de la directora, autoritzacions, bases del concurs, format, calendari, requisits...) va arribar el primer dia de treball. La professora ens va deixar molt clar què era un treball d'investigació i vam estar analitzant els consells "esdelibro".

Ara doncs, tocava escollir el tema del nostre treball. La professora ens va orientar dient-nos que era millor investigar sobre temes propers, del nostre entorn i que ens poguessin preocupar o afectar de manera més directa. Això de "preocupar" ens va fer pensar en el fet que som d'una zona amb grans riscos ecològics (transvasament, nuclears, abocadors ...) i de seguida vam pensar en el caragol poma.

Un primer problema, però, se'ns plantejava: no sabíem gaire cosa d'aquest invasor (ho vam poder comprovar fent una petita enquesta entre els nostres companys de l'institut) o bé teníem conceptes equivocats. 
Tampoc podíem localitzar-lo dins del poble. Ens calia, doncs, anar-lo a cercar amb barca o amb cotxe al delta, dins de la comarca però a 12 km. de casa nostra.

Un segon problema ens va venir a buscar: ens trobàvem en una època d'hivernació d'aquesta espècie. Per tant, com aconseguiríem veure-la?

Tercer problema que no vam preveure inicialment: a causa de les pluges d'enguany, el riu Ebre es trobava al límit de desbordar-se i la navegació per la desembocadura estava prohibida fins a principis de març. Amb anterioritat la navegació s'havia suspès per les fortes ràfegues de vent.

Per embolicar més la troca, el treball s'havia de presentar en format blog. Cap de nosaltres n'havia fet mai !

Per sort, a poc a poc, planificant i amb molta paciència, hem anat trobant solucions.

Els resultats que vam obtenir del sondeig sobre el grau de coneixements dels nois i noies de la nostra edat ens va sorprendre i vam pensar que havíem de trobar una solució als interrogants, així  que els hem posat  com a apartats del nostre treball. Acte seguit vam elaborar un calendari per tal de planificar totes les tasques.

A la biblioteca vam trobar ben poca informació i, per tant, vam dirigir la recerca cap a la informació per part d'experts, l'observació directa i la recerca a l'hemeroteca.

Internet ens ha nodrit d'imatges però afortunadament n'hem obtingut d'originals i també des d'entitats oficials reconegudes. Les hem hagut de dosificar perquè eren totes molt espectaculars.

Us heu fixat en la fotografia de la pàgina principal? Semblen flors però són els ous del nostre caragol!

Sobretot us podem parlar del que ens ha costat organitzar, seleccionar, decidir quin material volíem utilitzar i com. Perquè ens hem adonat que treballar en grup vol dir posar-se d'acord i això, de vegades, no s'aconsegueix a la primera; sobretot, cal molt d'ordre.

Aquest treball d'investigació ha canviat la nostra visió de què és fer un treball. Estàvem acostumats a copiar literalment la informació que ens proporciona Internet sense preocupar-nos de qui és l'autor i ens hem adonat de tota la feinada que hi ha darrera de cada article, de cada pàgina de llibre i a buscar altres fonts d'informació. És difícil això de ser original!


Us fem cinc cèntims de com ha anat la nostra investigació:


Dietari del treball 



 ·5 de novembre: ens van reunir a una vintena d'alumnes de primer  d’ESO per proposar-nos si ens interessava participar en un concurs i hauríem de realitzar un treball en grup per al concurs “Si eres original, eres de libro".
  ·7 novembre: reunió per comunicar als pares del concurs i explicar-los tot el que es farà.
  ·13 de novembre: ens donen un full d'autorització perquè els pares el firmin i puguem participar al concurs.
  ·19 de novembre: ens reunim els quatre participants del grup (Pau, Clàudia, Andreea i Núria)  i la coordinadora. Hem escollit el tema del treball.
  ·3 de desembre: hem fet una reunió per veure com ens repartirem la feina i per veure quina informació tenim.
  ·11 de desembre: ens hem reunit els concursants de primer d’ESO de l'institut per fer-nos una fotografia de presentació.
 ·12 desembre: la professora coordinadora ens inscriu al concurs.
  ·13 de desembre: després de moltes voltes ja  hem triat el nom del grup. És “Caragol treu banya”.
  ·8 de gener: hem fet una petita reunió per veure com avança la recerca bibliogràfica i per treballar.
  ·11 de gener: hem estat elaborant les preguntes de l'enquesta.
  ·18 de gener: Andreea i Núria hem anat a buscar informació. El resultat ha estat infructuós.
  ·21 de gener: hem elaborat un mapa mundi sobre el lloc on podem trobar el cargol poma.
   ·22 de gener: hem fet una reunió de treball.
  ·23 de gener: Núria i Pau anem a buscar informació sobre el caragol poma a la Biblioteca Comarcal d'Amposta. No vam localitzar cap obra que tractés el tema.
  ·24 de gener: vam fer una reunió de grup.
  ·2 de febrer: tots quatre hem quedat per anar prop del riu i localitzar mostre vives de caragol poma. La sortida és cancel·lada per una forta ventada.
  ·9 de febrer: per segona vegada hem tornat a quedar per anar al riu. Es torna a cancel·lar la sortida perquè el riu està desbordat.
  ·12 de febrer: reunió dels membres del grup i la professora.
  ·19 de febrer: reunió per tal d'arreglar el blog i millorar-lo.
  ·26 de febrer: Clàudia i Núria fan una reunió per tal de revisar el blog.
  ·28 de febrer: Pau i Núria han estat treballant en la presentació de les pàgines del blog.
  ·5 de març: els membres del grup ens hem estat repartint la feina que ens queda.
  ·7 de març: reunió per ultimar el treball.
     ·12 de març: reunió per anar finalitzant el treball.
  ·19 de març: per tercera vegada quedem tots per anar al riu a cercar exemplars vius del caragol i decidim enregistrar-ho.    
  ·21 de març: hem elaborat la conclusió, hem acabat de revisar el text, la webgrafia i la bibliografia.  
 ·2 d'abril: tornem de les vacances i acabem de revisar i d'arreglar el blog.
  ·4 d'abril: acabem de penjar els vídeos.
.6 d'abril: enviem el treball al concurs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada